Innocenti 90L 1981
het VERHAAL
Het is 1959 en in Engeland produceert de British Motor Corporation de eerste karaktervolle Mini. Een zeer wendbare auto die, ondanks zijn kleine krachtbron, in rally’s enorm succesvol is. Zo succesvol dat jaren erna, in 1964, de winnaar van de rally in Monte Carlo een Cooper S is. Het hoogtepunt is in 1966, als de top drie van de rally in Monte Carlo bestaat uit alleen maar Mini’s. We kunnen wel zeggen dat dit enorme prestaties zijn voor een relatief kleine auto. Helaas komt aan elk groot succes een eind. Dit gebeurde voor de Mini in 1968. De verkoop van de auto is een fantastisch succes, maar door de komst van de Autobianchi A112 en de Fiat 127 daalt de verkoop in Italië. Wanneer ook het faillissement bij British Motor Corporation om de hoek komt, stopt de ontwikkeling van de Mini eigenlijk direct.
In 1974 brengt Innocenti een nieuwe Mini op de markt. Technisch gezien is deze auto identiek aan de Mini van British Motor Corporation. Maar dankzij de door Bertone ontworpen carrosserie ziet deze er veel moderner uit. Niemand minder dan Alejandro de Tomaso wordt de eigenaar van Innocenti. En zo ontstaat uiteindelijk de Innocenti mét Mini techniek. Het model is iets langer en breder en dat doet de wegligging veel goeds. Omdat de motoren van de Innocenti van dezelfde soort zijn als bij de Mini, komt er een 90L, een 120L en later zelfs een ‘de Tomaso.’ Wat deze auto zo bijzonder maakte, is de wendbaarheid. Je kon met de Innocenti nog beter door de bocht driften dan met de Mini.
Ook Max Smit, eigenaar van Eastend Classics, was jaren geleden eigenaar van een Innocenti de Tomaso. “Eind jaren ’80 stond ik er op school niet goed voor. Dat had sancties tot gevolg. Mijn moeder gaf mij de keuze: de auto eruit of ik eruit.” Max moest afscheid nemen van zijn Innocenti de Tomaso, “en dat deed pijn, veel pijn.” De bijzondere auto trok al gauw een opkoper. Gelukkig had deze man enorm veel kennis van auto’s en sprak hij met dezelfde liefde over auto’s als Max deed. Ben Wilbrink kocht de auto en dat verzachtte de pijn ietwat: Max had er vertrouwen in dat ‘zijn’ Tomaso in goede handen terechtkwam.
Een paar decennia later ontmoeten de heren elkaar opnieuw. Eastend Classics heeft dan het voorrecht om een TR6 voor Ben te maken. Max: “Het gesprek ging natuurlijk al snel over de Tomaso en ik vroeg of Ben hem nog had. Helaas, Ben had de Tomaso verkocht. Maar, twee jaar later nam Ben opnieuw contact op met Eastend. ‘Zeg, kunnen jullie ‘een Inno’ plaatwerken en spuiten?’ Natuurlijk, maar op één voorwaarde: hij wordt niet verkocht, Ben.”
De werkzaamheden
Wat is er gedaan
Eastend Classics voert niet altijd een volledige totaalrestauratie uit, soms werken onze klanten mee in het traject en voeren we enkel een deelrestauratie uit. Zo ook voor Ben Wilbrink. Veel van het voorwerk had hij al gedaan op een de voor hem typerende werkwijze: met stijl, klasse en een niet-aflatende toewijding. Ben werkte als een Italiaanse meester. Hij bedacht een nieuw kleurenschema en veranderde de kleur van de auto in geel. Ben gebruikte de mooiste materialen. Zo werd de Innocenti uitgerust met chromen bumpers en bracht hij hoogwaardige interieurbekleding aan. En misschien wel het belangrijkste: de liefhebbende eigenaar koos voor de techniek van de razendsnelle Innocenti de Tomaso. Ben doorliep alle stappen uit onze kenmerkende stappenmethode.
Veel mensen die een auto restaureren, bedenken hoe ze dit op de meest voordelige manier kunnen doen. Ga je zelf een auto restaureren met het formaat van een Innocenti, Porsche 911 of een TR6, dan kom je al snel uit op zo’n 2.000 uur werk. De restauratie zelf doen maakt het proces goedkoper, maar: uren gaan, net als het leven, snel voorbij. In de zoektocht naar een Innocenti koos Ben daarom heel bewust voor een 90L uit Spanje, de beste die hij kon vinden. Zo bespaarde hij veel op het restaureren van het plaatwerk. Hoewel, de uren voor het zoekwerk rekenen we voor het gemak niet mee. Ben gaat voor niets anders dan perfectie. Zijn werk voldoet aan de hoogste standaarden en dat verwacht hij ook van zijn leveranciers. En daarom koos hij ervoor om het plaatwerk, strak maken en spuiten door Eastend Classics te laten doen. Wij voelen ons vereerd.
Pers
Het restauratieverslag van de Innocenti werd beschreven in de Auto Motor Klassiek van juni 2020.
“Op de ClassicNL beurs in Leeuwarden stond deze fris gekleurde Italiaanse Brit te stralen! Zo’n auto waar je er niet veel meer van ziet, maar die je als liefhebber zeker nog kent. De eigenaar van de Innocenti is een man met restauratie-ervaring die duidelijk schik had gehad in ‘iets anders’ en zich graag sterk maakte voor de restauratie van een auto uit de jaren tachtig!”
https://amklassiek.nl/magazine/deze-maand/auto-motor-klassiek-in-juni-2020/
