Het verhaal

Haren, de groene parel van het Noorden. Dit villadorp ligt in de schaduw van de stad Groningen en je ziet er dagelijks talloze bijzondere auto’s rijden. Van de ‘normale’ gezinsauto tot bijzondere Italiaanse klassiekers. Stuk voor stuk feilloos onderhouden en strak in de lak. Ook onze opdrachtgever is in het bezit van zo’n nette Italiaan. Hij is een echte technicus met een passie voor prachtige Italiaanse auto’s. Samen met zijn vrouw deelt hij een voorliefde voor design, kunst en reizen. Met hun prachtige auto’s maken ze de mooiste reizen waar ze daarna nog mooier over vertellen. Want met hun Alfa’s, Lancia’s en BMW’s gingen de eigenaren de hele wereld over. Daarnaast zijn deze mensen lid van de Europese Lamborghini Classic Club. We voelden ons bij Eastend Classics dan ook enorm vereerd toen ze bij ons aanklopten met de vraag of wij de Lamborghini Islero S nóg mooier konden maken.

De auto

Lamborghini, vroeger produceerde het bedrijf tractoren en tegenwoordig staat het bekend vanwege een heel andere tak van sport: de luxe sportwagens. De Islero S is een vier-zitsportwagen, ook wel 2+2, genoemd. Deze auto heeft zijn naam te danken aan de stier Islero. Hij doodde de Spaanse stierenvechter Manolete. De toreador werd na de Spaanse burgeroorlog beschouwd als een van de beste stierenvechter allertijden. Voor de dood van Manolete werden dan ook drie dagen van nationale rouw ingevoerd. Voor het chassis, het rijdend onderstel van de Islero, gebruikte Lamborghini het oude chassis van de 400 GT als basis. De 400 GT is de voorganger van de Islero en met het gebruik van dit chassis was er genoeg ruimte om bredere banden te plaatsen. Daarnaast kon het interieur van de auto een prominentere plek innemen. Toen er 125 Islero’s gebouwd waren, vond Lamborghini het welletjes met dit model. Vandaar dat in 1969 de Islero S op de markt kwam. Van deze verbeterde versie werden 100 stuks geproduceerd.

De originele Islero beschikt over 330 pk. Hiermee kan de auto in 6,4 seconden naar 100 kilometer per uur razen. De hoogst gemeten topsnelheid ligt op 248 kilometer per uur. De Islero S beschikt over 350 pk, waardoor de auto in twee tienden sneller naar 100 kilometer per uur gaat. De topsnelheid ligt 11 kilometer hoger. Beide versies van de auto hebben een onafhankelijke ophanging. Dat betekent dat elk wiel een eigen draaiarm heeft. Het grootste voordeel hiervan is de betere wegligging en het extra comfort van de auto.

De werkzaamheden

Wat is er gedaan

Onze opdrachtgever wist precies wat hij wilde; in de passagiersstoel van het restauratietraject zitten. We planden daarom een maandelijks overleg. Zo konden we de opdrachtgever continu meenemen in het traject. Wat deze restauratie daarnaast zo bijzonder maakt, is dat dit de eerste restauratie was volgens de gestructureerde Eastend Classics werkwijze. Daar begonnen we in 2016 mee en plukken we vandaag de dag nog steeds de vruchten van. Zoals het de professionals van Eastend betaamt, begonnen we met het maken van een restauratieplan. In zo´n plan doorlopen we het Eastend stappenplan en onderzoeken we welke stappen van toepassing zijn op het project. Wat opviel was dat de prachtige Lamborghini technisch nog topfit was. Toch konden de carrosserie en het interieur wel wat extra liefde gebruiken. De opdracht was dan ook om de Lamborhini Islero S nóg mooier te maken. Daar ging ons team maar al te graag mee aan de slag.

 

Onze opdrachtgever had een duidelijk beeld voor ogen. Zo wilde hij niet dat we de auto zover demonteerden dat hij in het spit kwam te hangen. Ook over de demontage van de onderdelen had hij een idee: de patina van de auto moest blijven. Dit houdt in dat we de ‘oude’ kenmerkende delen, zoals het originele logo, de bumper met de kleine deukjes en de originele nummerborden in de opbouwfase weer terugplaatsten. Tijdens het onderzoeken en inventariseren, kwam het originele kleurenpalet van de auto naar boven. Onze specialisten spoten kleurstalen in de originele kleur van de auto en in de blauwe kleur die onze opdrachtgever het liefst wilde toepassen. We voegden het leer, tapijt en diverse chroomdelen toe aan ons ‘werkstuk’ en gingen op bezoek bij de opdrachtgever. Hij had een duidelijke mening over de originele kleur. “Die komt er niet op!” Het is fijn als een opdrachtgever zo goed weet wat hij wil. Het voorbeeld met de kleurstalen is kenmerkend voor de rest van het traject: alle beslissingen namen we in overleg met de opdrachtgever en pas dan gingen we aan de slag. Zo kon de eigenaar meesturen in het restauratieproces en voelde het inderdaad net alsof hij zelf in de Driverseat zat.

PRIJZEN

De eigenaar van de Lamborghini Islero S was jaren lid van de Lamborghini Classic Club. Deze vereniging, die volgens de eigenaar vooral een gezelligheidsvereniging is voor mensen met mooie auto’s, bestaat uit leden met allemaal een klassieke Lamborghini. De Islero S kwam bij een bijeenkomst in Zuid Limburg een aantal jaar geleden als mooiste uit de test. De beker is geschonken aan Eastend Classics en staat in onze Hall of Fame. Daarnaast is de Lamborghini Islero S in 2018 opgegeven voor het concours d’élégance bij Paleis het Loo. “Het uitverkorenen concours. De auto viel niet in de prijzen, maar was wél goed genoeg om deel uit te maken van het concours. Dat is al een prijs op zich.”, aldus de trotse eigenaar.

Dit zegt de opdrachtgever