Packard Twelve 1934

Het verhaal

In een klein idyllisch dorp in Groningen vinden we de thuisbasis van een aantal zeer bijzondere automobielen. De trotse eigenaren zijn beide de 70 gepasseerd, maar dat maakt de passie voor mooie auto’s niet minder. Integendeel. Het zijn fervente leden van zowel de Historische Automobiel Vereniging Nederland (HAV) als de Pionier Automobielen Club (PAC). Deze lieve mensen betekenen ontzettend veel voor Eastend Classics. Ze hielpen ons verbeteren, namen ons mee in de wereld van klassieke automobielen en vergrootten onze naam. Deze familie is onderdeel van de Eastend familie en andersom. De restauratie van hun auto’s doen we altijd samen; met respect, maar vooral met passie.

De eigenaar begon ooit met het restaureren van klassieke motorfietsen. Zo’n 15 jaar geleden ging hij over op het grotere geschut: koetsen en rijtuigen. Een paar jaar later was een passie voor antieke automobielen geboren. “Ik houd van de schoonheid van oude techniek en de manier waarop deze is ontwikkeld. Als je de motorkap van een moderne auto opentrekt, zie je alleen grote stukken plastic, dat is niks voor mij”, legt de eigenaar uit.

Niet alleen de automobielen van het echtpaar zijn charmant, zelf trekken ze ook alles uit de kast bij evenementen en concoursen. Ze kleden zich in de stijl van de jaren ‘20 en zijn daardoor graag geziene gasten. Bij concoursen kwamen ze onder andere aan de start met een Franklin 9A Touring 1918, een Franklin 11A Victoria Coupé 1926, een Packard 733 Stadaard 1930, en een fantastisch indrukwekkende Packard 730 Twelve Dual Cowl Victoria Touring 1934. Die laatste is een zeldzaam exemplaar van een destijds vooraanstaande Amerikaanse automobielfabriek. Modellen van de Packard Twelve werden onder andere verkocht aan Amerikaanse senatoren, ministers, filmsterren, ambassadeurs, regeringsleiders, koningen en Oosterse vorsten. Een rijdend statussymbool. “Nu een ruime automobiel om de kleinkinderen mee uit rijden te nemen. Prachtig om hun pretogen te zien als ze instappen”, glimlacht de eigenaresse.

De boodschap van onze opdrachtgever was duidelijk: “Wij kunnen de auto niet missen.” Daarom gingen we met z’n allen snel doch secuur aan de slag. Onze opdrachtgever was namelijk nog heel wat van plan met de auto: de Fraeylema Koetsentocht in 2017, het Concours de Elegance in 2018 en daarna door naar de Nationale Oldtimerdag in Lelystad in 2019. Wij begrijpen dat concoursen en tochten een fantastische ervaring zijn, vandaar dat wij onze opdrachtgever de auto in een nóg mooiere, vernieuwde staat wilden retourneren. We vertelden onze opdrachtgever hoe we tegen verschillende aanpassingen aankeken en andersom, zo losten we samen problemen op. “Het voelde bijna als familie. Als Eastend Classics belde om te zeggen dat er weer iets klaar was, reden we er direct naartoe om het resultaat te bekijken,” vertelt de opdrachtgever.

De werkzaamheden

Wat is er gedaan

Zoals gezegd gingen we snel en secuur te werk. Allereerst demonteerden we de auto van top tot teen. We inventariseerden alle kostbare onderdelen en samen met de opdrachtgever besloten we welke onderdelen we moesten vervangen, aanschaffen of konden gebruiken in de restauratie. De eigenaar is daarna zelf op zoek gegaan naar ontbrekende onderdelen. Tijdens de demontage vonden we de originele kleuren van de auto terug en na overleg met de opdrachtgevers herstelden we de auto dan ook in zijn prachtige, originele staat.

Het leuke van dit traject was dat we niet alleen de auto restaureerden. Uiteraard was dit prioriteit nummer één, maar daarnaast deden we onderzoek naar de historie van de auto. Zo’n prachtige wagen restaureren is op zichzelf al een genot, maar door ook de geschiedenis van deze auto te achterhalen tijdens het traject, wordt die reis voor beide partijen nog waardevoller. Zo kwamen we onder andere te weten dat deze auto in 1934 is geleverd aan de toenmalige eigenaar. We vonden prachtige oude foto’s bij de dealer in Amsterdam.

Tijdens het restauratietraject kwamen we tot de conclusie dat plaatwerken bijna niet nodig was. Ondanks dat de auto zijn hele leven in het natte Nederlandse klimaat heeft doorbracht heeft de roest duivel weinig kans gekregen, de staat van de carrosserie en het chassis is werkelijk subliem, mede vanwege de fantastische degelijke materialen. Wel hebben wij de auto voorzien van nieuwe bekleding en nieuw hout- en chroomwerk. Daarnaast  hebben we op speciaal verzoek van de opdrachtgevers de auto in twee kleuren gespoten de groen grijze is de originele kleur. Dankzij deze aanpassingen creëerden we samen een fenomenale auto beter dan fabrieksnieuw en konden we een belangrijke bijdrage leveren aan het voortleven van dit kunstobject in de geschiedenis.

Prijzen

Doordat er tijdens eerdere restauratietrajecten een bijzondere band was ontstaan met de eigenaren van de prachtige Packard Twelve, reden wij de auto met liefde voor tijdens concoursen. De eigenaren genoten op de achterbank van de welverdiende aandacht, het applaus van het publiek, de fleurige rozetten bij een prijsuitreiking en uiteraard van de bijbehorende fles champagne. Tijdens de 35e editie van de Nationale Oldtimerdag 2019, het zevende lustrum, kregen de eigenaren van de Packard Twelve een eervolle vermelding met alle lof van de jury. Liefhebbers van Amerikaanse limousines verdrongen zich om de auto om foto- en video-opnames te maken. “Wij komen ontzettend graag naar Lelystad. Het is in onze ogen de meest gastvrije en vriendelijke oldtimer-meeting van ons land,” vertelt de eigenaresse. “De organisatie is altijd piekfijn in orde en respect en waardering voor de deelnemers is het uitgangspunt. Dat maakt het tot een feest en zo komt het rijdend erfgoed echt tot zijn recht.”

De eigenaren van de prachtige auto werden beide helaas ernstig ziek. In het najaar van 2019 overleed de eigenaar op 74-jarige leeftijd. Een aimabel mens, bescheiden en altijd tijd voor een plezierig gesprek. Hij legde graag uit hoe de komst van automobielen de wereld heeft veranderd. We leerden van hem om vooral niet te treuzelen en door te werken. Het team van Eastend Classics mist hem ongekend. De opdrachtgevers konden de auto niet missen; en andersom eigenlijk ook niet. Als de omstandigheden het toelaten gaan we dit jaar dan ook weer met de eigenaresse naar een concours.

Dit zegt de opdrachtgever

“De uiterste precisie in het restaureren, het overzicht in het proces én de correcte behandeling en betrokkenheid naar de klanten, maken Eastend Classics een unieke partij. Van iedere auto die ze restaureren weten ze een ‘nekkendraaier’ te maken: ik heb daardoor geen auto voor mij alleen, maar een uniek exemplaar waar iedereen van geniet.”

- Eigenaar Buick Century Convertible Phaeton

“Zeg je Eastend dan zeg je vakmanschap. Dankzij het werk en de zorg die de vakmensen van Eastend aan de auto besteden, weet je zeker dat je altijd een fantastisch product terugkrijgt. Of dat nou gaat om een auto van een ton tot een miljoen, of een auto met minder waarde: de kwaliteit blijft hetzelfde. Altijd goed!”

- Eigenaar Innocenti 90L 1981

“De deur staat er altijd open, er wordt open kaart gespeeld. We vertellen elkaar hoe we tegen dingen aankijken en lossen samen problemen op. We zijn bijna familie. Als ze belden om te zeggen dat er weer iets klaar was, reden we er gelijk naar toe om het resultaat te bekijken.”

- Eigenaar Packard Twelve 1934

“Ik had wel eens van Eastend gehoord, maar dacht dat ze alleen maar dure auto’s dede. Hoe zij het doen sprak me aan. De mannen van Eastend kunnen heel goed bekijken wat er aan een auto gedaan moet worden. Je spreekt met elkaar af wat er gebeuren moet. Ze maken het inzichtelijk, houden zich aan de planning en komen hun afspraken na.”

- Eigenaar Truimph TR 6 1968

“De mensen van Eastend Classics weten wat ze moeten doen en doen dat perfect. Ik had zo mijn wensen en daar hebben we intensief overleg over gehad. Ik hoor om me heen dat een grondige restauratie anderhalf tot twee jaar duurt. Mijn auto was in negen maanden klaar en over de kwaliteit is geen twijfel mogelijk. Die is perfect.”

- Eigenaar Lamborghini Islero S